Alles over bloedend tandvlees

Bloedend tandvlees is één van de meest voorkomende mondproblemen waar de meeste van ons weleens last van hebben. Het kan erg vervelend en pijnlijk zijn. Maar hoe krijg je nu eigenlijk bloedend tandvlees? En hoe kun je dit het beste behandelen en voorkomen? Wij geven antwoord op al je vragen.

Hoe krijg je bloedend tandvlees?

Als je tandvlees bloedt is dit vaak een teken dat je tandvlees ontstoken is. Gezond tandvlees bloedt namelijk niet, is roze van kleur en ligt stevig om de tanden en kiezen. Ontstoken tandvlees kan rood, slap en gezwollen zijn. Ook kan ontstoken tandvlees gaan bloeden bij het poetsen, flossen, stoken of eten. Een tandvleesontsteking kun je krijgen doordat tandplak niet goed verwijderd is.

Naast een ontsteking zijn er ook andere redenen waardoor het tandvlees kan gaan bloeden. Door hormonale schommelingen kan het tandvlees ook tijdens de zwangerschap gaan bloeden. Ook een tekort aan vitamine B, C en D kan een oorzaak zijn.

Hoe kun je bloedend tandvlees behandelen en voorkomen?

Een tandvleesontsteking kan worden opgelost door het verbeteren van de mondhygiëne. Poest je tanden twee keer per dag met een met voorkeur elektrische tandenborstel met een ronde borstelkop. Gebruik daarnaast elke dag flossdraadtandenstokers en/of ragers om je gebit te reinigen. Floss, stokers en ragers zijn niet geschikt voor elk gebit. Kies dan ook hetgeen wat het best bij je gebit past. Ook kan mondwater gebruikt worden om tandplak te verwijderen. Laat daarnaast één keer in de zoveel tijd je tandsteen en tandplak verwijderen door de tandarts of mondhygiënist.

Komt het bloedende tandvlees door een gebrek aan vitamine B, C en D? Probeer dan wat gezonder en gevarieerder te eten, zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt. Rook je? Stop hier dan mee! Ook roken is erg slecht voor het tandvlees en kan ontstekingen in de hand werken.

Lees hier meer over bloedend tandvlees.