Tandenknarsen

Naast gaatjes en tandvleesziekten is tandenknarsen een van de grootste boosdoeners voor het gebit. Tandenknarsen – ook wel bruxisme genoemd – kan diverse oorzaken hebben, waaronder stress en medicijngebruik. Wij lichten de verschillende oorzaken van knarsetanden uit, maar vertellen je ook hoe je het kunt voorkomen.

Heb jij last van tandenknarsen? Maak online een afspraak bij de tandartspraktijk in jouw studiestad. Ook wanneer je nog geen patiënt bij Studentist bent, kun je bij ons terecht. Vergeet wanneer je voor de eerste keer langskomt niet om je inschrijvingsbewijs of collegekaart van je onderwijsinstelling mee te nemen. Dit kan een hbo-instelling of universiteit zijn.

Wat is tandenknarsen?

Tandenknarsen is het beste te omschrijven als het over elkaar heen schuiven en/of krachtig op elkaar klemmen van de tanden en kiezen. Hierdoor ontstaat een schurend of knarsend geluid. Hoewel knarsetanden ook overdag gebeurt, vindt het bij het grootste deel van de mensen ’s nachts plaats (ook wel slaapbruxisme genoemd). Let op: iedereen heeft een periode in zijn of haar leven waarin hij tandenknarst. Dit is een korte periode. Wanneer het tandenknarsen daarentegen aan blijft houden, ontstaan er klachten en is het belangrijk om contact op te nemen met de tandarts.

Hoe ontstaat tandenknarsen en hoe weet je of je zelf tandenknarst?

De precieze oorzaak van knarsetanden is onbekend, maar er zijn wel een aantal factoren die meespelen bij tandenknarsen:

• Erfelijke factoren
  • Slaapstoornissen
  • Stress, alcohol en roken. Bij rokers wordt zelfs twee keer zo vaak tandenknarsen vastgesteld dan bij niet-rokers
  • Gebruik van drugs
  • Ziektes van het zenuwstelsel
  • Medicijngebruik zoals Prozac

Je kunt het knarsetanden ontdekken, doordat je kiezen of kauwspieren gevoelig of zelfs pijnlijk zijn. Daarnaast kan je partner je op het knarsen wijzen, omdat het hoorbaar is. Ook kan de tandarts bij Studentist het tandenknarsen constateren wanneer er zichtbare slijtage is ontstaan.

Vicieuze cirkel

Tandenknarsen is een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Van het tandenknarsen wordt de kauwspier groter en een grote kauwspier heeft de neiging om in beweging te blijven. Hierdoor ga je vaker en harder knarsetanden, waardoor de spier nog groter wordt. Onderzoek de oorzaak van het tandenknarsen samen met de tandarts, zodat er gekeken kan worden naar de beste oplossing. De tandarts kijkt ook of het gebit al slijtage heeft ondervonden en geeft je advies over de juiste behandeling.

050 752 1911

Tips om tandenknarsen te voorkomen

Tandenknarsen is lastig te vermijden, wanneer je de oorzaak niet weet. Wij hebben een aantal tips voor je verzameld die de kans op knarsetanden verkleinen en de schade beperken.

Draag een splintje

In de meeste gevallen is het de tandarts die je erop wijst dat je knarst, omdat er slijtage aan het gebit wordt geconstateerd tijdens de periodieke controle. De tandarts kan voorstellen om een zogenaamde splint te maken – een soort bitje van kunsthars - dat de tanden beschermt tegen schade. Zo’n bitje helpt ook om de kaak te ontspannen, waardoor veel patiënten van hun hoofdpijnklachten worden verlost.

Ontspan!

Het klinkt misschien een klein beetje zweverig, maar probeer tijd te nemen om te ontspannen. Plan een bezoekje aan de sauna of spa, luister naar ontspannende muziek of neem een warm bad. Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen om van het geknars af te komen. Dit helpt vooral bij het voorkomen van knarsen overdag, bijvoorbeeld als gevolg van stress. Hiervoor zal de tandarts je doorverwijzen naar een fysio- of ontspanningstherapeut.

Geef je tanden en kaken zo veel mogelijk rust

Om ervoor te zorgen dat de kauwspieren zo min mogelijk gebruikt worden, raden wij aan om voedingsmiddelen waar je veel op kauwt te laten staan. Probeer bijvoorbeeld te minderen met kauwgom, hard brood, vlees en popcorn.

Maak een afspraak

Wil jij van het tandenknarsen af? Bel het telefoonnummer van Studentist in jouw studiestad of stuur een e-mail. Wanneer je nog geen patiënt bent bij Studentist dien je bij de eerste behandeling je inschrijvingsbewijs of collegekaart van je onderwijsinstelling mee te nemen. Dit kan een hbo-instelling of universiteit zijn.