Online je afspraken maken
Praktijk in hartje centrum
Voor spoed direct beschikbaar

Mondhygiënist Groningen

Om je gebit gezond te houden, is een goede mondhygiëne essentieel. Het is daarom ook niet geheel onbelangrijk om minstens één keer per jaar naar de mondhygiënist te gaan. Om een afspraak te maken bij de mondhygiënist in Groningen heb je geen verwijzing nodig van de tandarts. Kom bij ons langs als je langs hebt van:

• Gevoelige tanden
  • Ontstoken tandvlees
  • Slechte adem
  • Verkleurde tanden
  • Tandsteen
Direct inschrijven of maak een afspraak

Wat doet de mondhygiënist?

Een mondhygiënist levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van je gebit, tandvlees en algehele mondhygiëne. Tijdens de behandeling reinigt hij je gebit, zodat tandsteen, tandplak en aanslag verwijderd worden. Een mondhygiënist sealt indien nodig ook groeven in blijvende kiezen van je gebit, om gaatjes te voorkomen. Daarnaast geeft hij advies over hoe je je gebit het beste in goede staat kunt houden en tandplak optimaal kunt verwijderen met bijvoorbeeld tandenstokers. Na de behandeling polijst de mondhygiënist je tanden voor een glad en stralend effect.

Kosten behandeling mondhygiënist

De tarieven voor een behandeling door de mondhygiënist worden jaarlijks landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zijn voor iedere tandarts in Nederland gelijk. Bekijk onze tarievenpagina voor het meest actuele overzicht van alle tandartstarieven.

Vergoeding voor de mondhygiënist

Als je 18 jaar of ouder bent worden tandartskosten niet meer standaard vergoed. Je hebt dan een aanvullende verzekering nodig om de kosten te vergoeden. Informeer bij je zorgverzekeraar naar hoe je verzekerd bent.

Hoe kan een mondhygiënist mij helpen?

Heb je last van een van onderstaande klachten? Maak dan een afspraak bij onze mondhygiënist in Groningen.

Gevoelige tanden

Niets is zo vervelend als een pijnscheut bij het drinken van een slok thee of een hap uit een ijsje. Wanneer je last hebt van gevoelige tanden, komt tandbeen in je gebit bloot te liggen, waardoor warme, zoute, zoete en zure prikkels onaangenaam voelen. Een mondhygiënist kan je helpen en advies geven over een goede mondhygiëne.

Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees is niet altijd duidelijk zichtbaar. Het kan rood van kleur zijn en bloeden bij het poetsen of flossen. Ook een vieze smaak in de mond of een slechte adem kunnen een symptoom zijn van ontstoken tandvlees. Dit fenomeen is te voorkomen door tweemaal daags te poetsen en te flossen. Onze mondhygiënist kan je duidelijk uitleggen hoe je dit het beste kunt doen.

Slechte adem

Een slechte adem kan ontstaan door bacteriën die zich nestelen achter in je mond, op je tong en tussen de tanden en kiezen. Deze bacteriën kunnen van etensresten onaangename gassen maken die niet alleen jij, maar ook je omgeving kan ruiken. Wanneer je rookt of veel alcohol drinkt, is de kans groter dan je last krijgt van een slechte adem. Let goed op je mondhygiëne en vraag de mondhygiënist om advies als je lang last houdt van een slechte adem.

Verkleurde tanden

De kleur van je tanden wordt bepaald door aanleg of een slechte mondverzorging. Een tand kan op twee manieren verkleuren: inwendig en uitwendig. Verkleuringen aan de buitenkant van je gebit komen vaak door dranken en voedsel dat je nuttigt. Daarnaast veroorzaakt bijvoorbeeld roken een vervelende aanslag op je tanden, waardoor ze er gelig uitzien. Een verkleuring vanuit de binnenkant heeft een andere oorzaak. Vaak komt dat voor wanneer een zenuw in de tand afsterft door een harde klap of val. Een mondhygiënist kan het gebit reinigen en advies geven om je gebit in optimale conditie te behouden.

Tandsteen

Tandsteen ontstaat wanneer je tandplak niet dagelijks wegpoetst of flost. Het wordt dan hard, verkalkt en verandert uiteindelijk in tandsteen. Aan tandsteen kan tandplak zich nog makkelijker hechten, wat alleen maar voor meer problemen zorgt. Het is niet mogelijk om zelf tandsteen te verwijderen. Hiervoor moet je een afspraak maken bij de mondhygiënist.

De mondhygiëniste van Studentist Groningen

Mondhygiënist Yvonne Smit
Yvonne heeft mondzorgkunde gestudeerd aan de Hanzehogeschool in Groningen. Zij werkt voor tandartspraktijk Studentist Groningen

Veelgestelde vragen aan de mondhygiënist in Groningen

We krijgen vaak vragen over het bezoek aan de mondhygiënist. We hebben de meest voorkomende vragen voor je op een rijtje gezet.

Hoe vaak moet in naar de mondhygiënist?

We raden aan om minstens één keer per jaar naar de mondhygiënist te gaan.

Heb ik een verwijzing nodig van de tandarts?

Nee, je hebt geen verwijzing nodig van de tandarts om bij de mondhygiënist langs te gaan.

Welke tandenborstel kan ik het beste gebruiken?

We raden aan om elektrisch te poetsen, omdat deze tandenborstels aanzienlijk meer tandplak verwijderen dan handtandenborstels. Op de markt vind je drie verschillende soorten hardheden van tandenborstels: soft, medium en hard. Een zachte tandenborstel is voor iedereen aan te raden, vooral als je elektrisch poetst. Daarmee zet je meer kracht. Denk eraan om de kop van je elektrische tandenborstel om de drie maanden te vervangen.

Doet het verwijderen van tandsteen pijn?

De behandeling zelf doet geen pijn, maar kan op sommige plekken wel wat gevoelig zijn. In de meeste gevallen verdwijnt het onaangename gevoel al snel na de behandeling. Als je pijn ervaart, heb je waarschijnlijk last van ontstoken tandvlees. Ervaar je pijn tijdens de behandeling? Geef dit dan altijd aan bij de mondhygiënist.

Doet het polijsten van de tanden pijn?

Nee, polijsten doet geen pijn. Het kan wel een beetje kriebelen.

Wat is sealen?

Blijvende kiezen hebben soms diepe groeven waar je met een tandenborstel niet bij kunt. Hierdoor kunnen er gemakkelijk gaatjes ontstaan. Door deze groeven en putjes te laten sealen, voorkom je het ontstaan van gaatjes.

Welke voedingsmiddelen zijn slecht voor mijn tanden?

Zoete en zure voedingsmiddelen zijn niet goed voor je tanden. Denk aan: energiedranken, frisdranken, snoepjes en koekjes. Door deze voedingsmiddelen kunnen makkelijker gaatjes ontstaan.

Afspraak maken in de praktijk in Groningen

Maak eenvoudig een afspraak door te bellen naar 050 752 1911 of via onderstaande button. Ben je nog niet bij ons ingeschreven? Door een eerste afspraak te maken, schrijf je je automatisch in. Neem je collegekaart mee naar de tandartspraktijk om de inschrijving compleet te maken.