Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees (gingivitis) is te herkennen aan de rode kleur van het tandvlees. Daarnaast is het tandvlees vaak gezwollen en begint het te bloeden wanneer je het aanraakt. Om te voorkomen dat het ontstoken tandvlees overgaat in heftige tandvleesontsteking (parodontitis) is het belangrijk om het probleem zo snel mogelijk aan te kaarten bij de tandarts. De mondhygiënist of tandarts kan de mondklacht in het beginstadium eenvoudig behandelen.

050 752 1911

Zo herken jij ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees ontstaat doordat tandplak, tandsteen en bacteriën zich ophopen rondom de tanden en kiezen. Deze oorzaken zijn echter moeilijk te zien met het blote oog. Om ervoor te zorgen dat jij eenvoudig kunt achterhalen of jouw tandvlees ontstoken is, hebben wij een aantal veelvoorkomende symptomen van gingivitis voor je genoteerd:

• Het tandvlees is rood van kleur
  • Tijdens het flossen, stoken of tandenpoetsen begint het tandvlees te bloeden
  • Het tandvlees is gezwollen
  • Je hebt last van een vieze smaak in je mond en een slechte adem
  • Het tandvlees is pijnlijk en geïrriteerd

Herken jij jezelf in een van bovenstaande verschijnselen? Neem dan contact op met de mondhygiënist of tandarts, zodat we je zo snel mogelijk kunnen helpen.

Tandarts Amsterdam

Tandarts Utrecht

Tandarts Groningen

Parodontitis: een heftige tandvleesontsteking

Wanneer je gingivitis niet behandelt, is de kans groot dat de tandvleesontsteking heftiger en heftiger wordt. Dit wordt ook wel parodontitis genoemd. Bij parodontitis nestelen de bacteriën zich steeds verder in het tandvlees tot de ontsteking het kaakbot heeft bereikt. Wanneer de ontsteking is doorgedrongen tot het kaakbot bestaat de kans dat het bot afbreekt met als gevolg dat tanden en kiezen uitvallen.

Hoe gaat een behandeling tegen gingivitis in zijn werk?

Wanneer je vermoedt dat jouw tandvlees ontstoken is, raden wij je aan om een afspraak te maken bij de tandarts. De tandarts of mondhygiënist zal jouw mondgezondheid in kaart brengen met behulp van een Dutch Periodontal Screening Index score. Deze score wordt gemeten aan de hand van de pocketsonde: de diepte van de smalle ruimtes tussen het tandvlees en de tanden en kiezen in millimeters.

DPSI-score

Omschrijving

0 Het tandvlees is gezond: het is roze van kleur, ligt strak om de tandhals heen en bloedt niet.
1 Het tandvlees is licht ontstoken en bloedt enkel bij het meten. Er is sprake van gingivitis.
2 Behalve ontstoken tandvlees is er ook tandsteen aanwezig.
3- De mate van ontsteking is groter, er is een verdiepte ruimte tussen de tand en het tandvlees. Er kan sprake zijn van beginnende parodontitis.
3+ Behalve dat de mate van ontsteking groter is, is er sprake van bloodliggende tandbeen/tandwortels.
4 Er is sprake van vergevorderde ontsteking in combinatie met botafbraak. De parodontitis breidt zich uit tot de wortelpunt. Door botverlies kun je tanden en kiezen los komen te staan.

Afhankelijk van jouw score wordt er een behandelplan op maat gemaakt. Bij een DPSI-score tussen 1 en 2 is er extra mondhygiëne noodzakelijk waar de preventie-assistent of mondhygiënist je bij kan adviseren en ondersteunen. Daarnaast worden in de meeste gevallen tandplaque en tandsteen verwijderd. Wanneer jouw score tussen de 3 en 4 zit, dient het tandvlees zo snel mogelijk behandeld te worden. De ontsteking kan er anders tot leiden dat tanden en kiezen loslaten.

Hoe kun je ontstoken tandvlees voorkomen?

Veelvoorkomende oorzaken van gingivitis zijn roken, te hard poetsen, vitaminetekort, zwangerschap en medicatie. In de meeste gevallen ontstaat ontstoken tandvlees echter door overmatig tandplaque en tandsteen, wat een gevolg is van een slechte mondhygiëne of juist een verkeerde mondhygiëne. Wist je bijvoorbeeld dat mondwater met alcohol helemaal niet zo goed is als het lijkt?

Stop met roken

Het tandvlees van rokers raakt sneller geïrriteerd. Daarbij zorgt roken voor een vertraging van het genezingsproces wanneer tandvlees beschadigd is.

Eet gevarieerd en gezond

Het klinkt vanzelfsprekend, maar goede voeding draagt bij aan de algehele gezondheid en dus ook aan gezond tandvlees. Eet gevarieerd met veel groenten en fruit en vermijd het nuttigen van te veel suikers, alcohol en koolzuurhoudende dranken. Beperk daarnaast het aantal snackmoment naast vaste maaltijden.

Vermijd mondwater met alcohol

Mondwater is een goede aanvulling op je dagelijkse mondverzorging mits je mondwater zonder alcohol gebruikt. Alcohol droogt de mond uit, waardoor bacteriën zich sneller kunnen verspreiden.

Controleer de bijsluiter van medicatie

Wanneer je medicijnen slikt die de mond uitdrogen, is er een verhoogde kans op paradontale ongemakken. Vraag je arts of hij vervangende medicatie kan voorschrijven indien je hier gevoelig voor bent.

Maak een afspraak om jouw ontstoken tandvlees te behandelen

Wil je meer informatie over ontstoken tandvlees of wil je ontstoken tandvlees behandelen? Bel het telefoonnummer van Studentist in jouw studiestad of stuur een e-mail. Wanneer je nog geen patiënt bent bij Studentist dien je bij de eerste behandeling je inschrijvingsbewijs of collegekaart van je onderwijsinstelling mee te nemen. Dit kan een hbo-instelling of universiteit zijn.