Floss

Auteur © Jan-Willem Vaartjes

Op, rond en tussen de tanden en kiezen ontstaat tandplak. Deze tandplak moet regelmatig weggehaald worden, anders kunnen de bacteriën die in de tandplak leven, tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken. De vlakken van de tanden en kiezen die tegen elkaar liggen, worden de approximale vlakken genoemd. Met een tandenborstel is het moeilijk om deze approximale vlakken goed schoon te maken. Gelukkig bestaan hiervoor verschillende hulpmiddelen, zoals floss, tandenstokers en ragertjes.

Als de ruimten tussen de tanden en kiezen zeer smal zijn, dan is flossdraad, ook wel tandzijde genoemd, hiervoor zeer geschikt. Floss is te koop in verschillende soorten en dikten en met en zonder waslaagje. Vraag je tandarts of mondhygiënist welke floss het meest geschikt is. Probeer elke dag de floss te gebruiken! We proberen je daarbij te helpen met de volgende instructies:

Neem een stukje flossdraad van ongeveer 40 centimeter, dit moet voldoende zijn voor het hele gebit. Wikkel de uiteinden losjes om de middelvingers en houdt een stukje van drie centimeter floss tussen beide duimen en wijsvingers.

Breng de strak gespannen floss voorzichtig met een zagende beweging tussen de tanden en kiezen. Je kunt voelen wanneer de floss door het contactpunt van de tanden en kiezen schiet. Voorkom tandvleesbeschadigingen door de floss niet hard tussen de tanden en kiezen heen en weer te bewegen.

Druk de draad losjes tussen tand en tandvlees tot het gevoelig wordt, pas op met de heen en weer gaande beweging, dit kan snijden. Het is ook mogelijk een op en neer gaande schep beweging te maken. Als de flossdraad in het diepste deel bij het tandvlees ligt, trek hem dan strak tegen de tand aan en verplaats hem dan voorzichtig met heen en weer gaande bewegingen weer weg van het tandvlees, in de bovenkaak naar beneden en in de onderkaak omhoog. Herhaal dit drie keer per vlak. Doe dit alles voorzichtig, bij gezond tandvlees hoort dit dan geen pijn te doen.

Nadat het eerste vlak is schoongemaakt, moet hetzelfde gedaan worden met het vlak van de aangrenzende tand of kies. In het begin kan het flossen moeilijk zijn. Het is ook mogelijk dat het tandvlees bloedt na het flossen. Als je echter dagelijk flosst, verdwijnt het bloeden en wordt het tevens minder pijnlijk.

Floss ook bij de kiezen! Gebruik de wijsvinger om de floss te sturen en tussen de kiezen te krijgen.

Als de vlakken van de kiezen in deze ruimte zijn schoongemaakt, kan de floss met een zagende beweging weer tussen de kiezen uitgehaald worden. Mocht dit moeilijk gaan, dan is door aan één kant te trekken, de floss ook te verwijderen. Als de floss vies ruikt na het schoonmaken van een ruimte tussen de kiezen kan dit veroorzaakt zijn door afvalprodukten van bacteriën en ontsteking. Dit is zeker een teken dat je vaker de ruimten tussen je tanden en kiezen moet schoonmaken!