Online je controle afspraak inplannen
Praktijken in hartje centrum
De laagste tarieven
Deskundige tandartsen

Witte vlekken op de tanden

Een witte vlek op je tanden valt op, zeker als het vlekje op de voor- of hoektanden zit. Vaak ontstaan deze vlekken door een medische oorzaak, zoals een genetische afwijking of onvolledige glazuurvorming in je kindertijd. Geen zorgen, want er is vaak iets aan te doen.

Direct inschrijven of maak een afspraak

Wat wordt er bedoeld met witte aanslag?

Witte aanslag of witte vlekjes zijn doffe plekken die poreus zijn geworden. Vaak zijn ze zichtbaar op hoek- en voortanden. Op zowel boven- als ondertanden kan deze witte aanslag voorkomen. Het is een vlekje dat witter is dan de rest van de tand. In een later stadium kunnen deze vlekjes ook bruiner van kleur worden. De vlekjes worden extra zichtbaar als je op de tanden blaast, omdat de tanden dan uitdrogen en de vlekken beter te zien zijn. Daarom zal de tandarts of mondhygiënist vaak even blazen tijdens een periodieke controle. Ook na het sporten kun je deze plekjes beter zien.

Oorzaken van witte vlekjes op de tanden

Witte vlekjes op je tanden kunnen uiteenlopende oorzaken hebben. Vaak worden witte vlekken veroorzaakt doordat glazuur zich niet goed ontwikkelt. Deze ontwikkelstoornis kan veroorzaakt zijn doordat je op je mond bent gevallen, maar ook door medicijnen, fluoride of een erfelijke oorzaak. Ook kan het dragen van een beugel ervoor zorgen dat er vlekjes ontstaan.

Het gebruiken van teveel fluoride kan er ook voor zorgen dat witte vlekjes ontstaan: dit heet fluorose. In Nederland wordt fluorose niet als een aannemelijke oorzaak gezien, omdat er alleen kleine hoeveelheid fluoride in tandpasta wordt toegevoegd. Vaak is er een medische oorzaak te vinden bij witte aanslag:

• Incomplete glazuurvorming of extra aanmaak van tandbeen door trauma (zoals een val of stoot op de mond)
  • Soms is een plaatselijke verkleuring van tanden ook genetisch bepaald
  • Ook koorts en virussen kan een glazuurdefect veroorzaken
  • Verstoring van glazuurvorming door ademhalingsziekten als kind of complicaties tijdens de geboorte
  • Tekort aan bepaalde voedingsstoffen waardoor problemen bij glazuurvorming optreden
  • Medicijnen zoals antibiotica kunnen ook effect hebben op de glazuurlaag

Vlekjes ontstaan dus doordat het glazuur op die plek poreuzer is geworden. Deze poreuze plekken zien er witter uit, doordat deze plek meer licht weerkaatst dan omliggende plekken die niet poreus zijn. Deze poreuze plek ziet er daardoor wit uit. In een gevorderd stadium kunnen de plekken er ook bruiner gaan uitzien.

Hoe komt het dat ik opeens witte plekjes krijg?

Het kan zijn dat je de witte plekjes altijd al had, maar dat ze nu door natuurlijke slijtage meer aan het oppervlakte liggen. Ook kunnen kleurhoudende dranken zoals rode wijn, koffie of thee ervoor zorgen dat vlekken meer opvallen. Het is ook mogelijk dat vlekjes meer opvallen bij een droge mond of wanneer je verkouden bent.

Beginnende gaatjes

Een beginnend gaatje is ook dof of krijtachtig van kleur en ziet er daardoor uit als een wit vlekje. Als het vlekje er dof uitziet, is het gaatje actief en kan het vlekje het tandbeen binnendringen. Het tandglazuur wordt poreus door de zuren die inwerken op het glazuur. Dit hoeft niet te betekenen dat je een gaatje krijgt, want het glazuur is vaak in staat om zichzelf weer te herstellen.

Glanst het vlekje? In dat geval heeft het glazuur zich weer hersteld. Als het vlekje te lang wordt blootgesteld aan zuren, kan het glazuur niet meer herstellen. In dat geval zal de witte vlek wel uitgroeien tot een gaatje. Het is niet slim om een vlekje of beginnend gaatje zomaar open te boren, want een beginnend gaatje kan zichzelf nog op een natuurlijke wijze herstellen.

Help, ik heb witte vlekken op tanden na beugel verwijderen?

Regelmatig komen we ook situaties tegen waarbij de vlekken zijn ontstaan door een (blokjes)beugel. Het is namelijk lastig om tanden te poetsen rondom de brackets en daardoor kunnen er witte vierkantjes te zien zijn nadat de beugel is verwijderd. Onze mondhygiënisten geven daarom uitgebreid advies over het poetsen van tanden als je een beugel hebt. Ook bepaalde ademhalingsziektes zoals COPD of astma kunnen ervoor zorgen dat er vlekjes ontstaan. Mensen met deze ziektes zullen namelijk sneller via de mond ademen omdat ze last hebben van benauwdheid en in dat geval wordt je mond droger en vallen de vlekjes meer op. Daarnaast heeft ademen via de mond ook invloed op de glazuurvorming.

Kan ik witte vlekjes weg laten halen?

In veel gevallen zijn witte vlekken op je gebit niet schadelijk. Als je je tanden goed blijft poetsen en je gebit regelmatig laat controleren door de tandarts zijn witte vlekken in de meeste gevallen niet schadelijk. Wel kun je om esthetische redenen besluiten om de witte vlekken weg te laten halen. In dat geval zijn er verschillende mogelijkheden die je kunt overwegen:

Icon behandeling

Icon is een pijnloze en snelle behandeling om witte vlekken van de tanden te verwijderen. Deze methode is zeer geschikt voor iedereen die last heeft van witte vlekken na het verwijderen van een beugel. De Icon behandeling werkt door middel van infiltratie. De tanden hebben een natuurlijke zuigkracht, wat te vergelijken is met een spons. Zo wordt de tand van binnenuit opgevuld. Het is dus niet nodig om de tand te slijpen of om te boren. Dat is wel zo fijn, want op deze manier is er geen sprake van onnodig verlies van gezond, hard weefsel. De voordelen van de Icon behandeling zijn:

• Effectieve verwijdering van witte vlekken op de tanden
  • Cariës worden in een vroeg stadium gestopt
  • Behoud van gezonde tandstructuur en weefsel
  • Pijnloze en snelle methode
  • Geen sprake van boren of verdoving

Icon is een innovatieve behandeling die uitsluitend wordt aangeboden in onze vestigingen in Groningen en Amsterdam. Geïnteresseerd in het verwijderen van witte vlekken door middel van Icon? Maak nu een afspraak bij Studentist Groningen of bij Studentist Amsterdam. Nieuwe patiënten kunnen zich eenvoudig online inschrijven.

Facings (composiet)

Facings zijn laagjes composiet die op de tand worden geplakt, waardoor de tand er weer wit uitziet. Ook kan hiermee de vorm van de tanden aangepast worden.

Kunsthars

Kunsthars kan gebruikt worden om de poreuze plekken van het tandglazuur op te vullen. Hierdoor vallen de vlekjes minder op of verdwijnen ze zelfs volledig.

Tanden bleken

Bij het bleken van de tanden is het resultaat minder goed te voorspellen en daarom is deze methode niet ideaal als je witte vlekken op de tanden wilt verwijderen. Maar in sommige gevallen kan bleken wel uitkomst bieden.

Wil je weten welke methode voor jouw gebit het beste werkt? Neem dan contact met ons op.