Is tandenknarsen schadelijk voor je gebit?

Tandenknarsen gebeurt vaak ’s nachts en komt vaak voor. Partners, familieleden of vrienden kunnen aangeven of jij ’s nachts knarst. Het kan nadelige gevolgen hebben zoals gebitsslijtage, breuk van vullingen, kaakklachten en het vergroten van de kauwspieren. Maar meestal is het onschuldig.

Kaakklemmen

Een andere vorm van tandenknarsen is kaaklemmen. Hierbij klem je tanden en kiezen strak krachtig op elkaar. Tandenknarsen en kaakklemmen heet bruxisme. Kaakklemmen kan zowel ’s nachts als overdag voorkomen. Kaakklemmen kan soms kaakklachten opleveren, vraag hiervoor dan ook advies aan de tandarts.

Oorzaken

Het is moeilijk te achterhalen wat de oorzaak is van het tandenknarsen. Er worden een aantal ziektes in verband gebracht met het tanden knarsen, zoals de ziekte van Parkinson of de ziekte van Huntington. Deze ziektes tasten het centrale zenuwstelsel aan en dit heeft invloed op de activiteit van de kauwspieren ’s nachts.

Andere oorzaken zijn slaapstoornissen, stress, alcoholgebruik, roken en bepaalde medicijnen. Ook drugs wordt in verband gebracht met het knarsen, vooral XTC heeft als bijwerking het knarsen en het kaakklemmen.

Hoe kan je het behandelen?

Allereerst is het van belang dat je van bewust bent van het tandenknarsen. Mocht dat het geval zijn, dan zal de tandarts allereerst proberen vast te stellen wat de mogelijke oorzaak kan zijn. De tandarts zal vervolgens onderzoeken of je gebit slijtage heeft ondervonden en of er afdrukken van de kiezen in de wang of tong te vinden zijn. Mocht een tandarts ernstige problemen ondervinden, dan kan je een slaaponderzoek in het ziekenhuis ondergaan. Dit komt zelden voor.

De tandarts zal je advies geven hoe je minder kan gaan knarsen of een opbeetplaat maken.
Een opbeetplaat beschermt het gebit tegen slijtage en vermindert de spieractiviteit van de kauwspieren.

Binnenkort een afspraak staan bij de tandarts?

Moet je binnenkort naar de tandarts en knars je ’s nachts? Dan kan je dat aangeven bij ons en wij zullen je gebit nader onderzoeken op eventuele slijtage. Ook kan de tandarts je advies geven over methoden die het tandenknarsen kunnen verminderen. Direct een afspraak maken? Dat kan gemakkelijk online!

Lees meer over tandenknarsen.

Bron: http://www.allesoverhetgebit.nl/