Wat te doen bij droge mond?

Een droge mond kan pijnlijk zijn bij het slikken en heeft vaak een medische oorzaak. Je mond en tong voelen stroef aan en je kunt een branderig gevoel in je mond ervaren. De symptomen van een droge mond zijn goed te behandelen, maar vaak ligt de oorzaak buiten je mond. Daarom kan een bezoek aan de huisarts nodig zijn. Ga direct naar:

Wanneer heb ik last van een droge mond?

Een droge mond veroorzaakt diverse klachten, zoals pijn bij het kauwen en slikken. Daarnaast voelt de mond stroef aan. De belangrijkste symptomen van een droge mond zijn:

• Een stroef of droog gevoel in de mond dat aanvoelt alsof er watten in je mond zitten
  • Je hebt een branderig gevoel op je tong of in je mond
  • Je hebt moeite met eten, praten of slikken
  • Je lippen en keel zijn droog
  • Je tong kan aanvoelen als schoenleer
  • Je hebt pijnlijke plekken of zweren in je mond

Je bent je vaak niet bewust van het speeksel in je mond tot je last krijgt van een droge mond. Vaak heeft een droge mond een medische oorzaak. Een langdurig droge mond wordt ook wel xerostomie genoemd. We maken onderscheid tussen tijdelijke en langdurige oorzaken:

Tijdelijke oorzaken

Tijdelijke oorzaken van een uitgedroogde mond zijn:

• Mond open tijdens het slapen
  • Voorgeschreven medicijnen
  • Uitdroging
  • Hoge bloeddruk
  • Stress, angst of depressie
  • Hormonale schommelingen
  • Roken
  • Vitaminetekort

Langdurige oorzaken

De volgende oorzaken kunnen een langdurig droge mond veroorzaken:

• Natuurlijk gevolg van ouder worden
  • Astma en benauwdheid
  • Operaties aan het hoofd of de nek
  • Hart- en vaatziekten
  • Speekselklieraandoening
  • Voorgeschreven medicijnen zoals antidepressiva en methamfetamines
  • Behandelingen tegen kanker zoals radiotherapie
  • Chronische ziekten zoals de ziekte van Alzheimer, hiv/aids, ziekte van Addison, syndroom van Sjögren, diabetes, reumatoïde artritis, ziekte van Parkinson
  • Zenuwschade
  • Verhoogde bloeddruk
  • Alcoholcirrose
  • Algemene dehydratie en infectie van de speekselklieren

Hoe kan ik een droge mond voorkomen?

Om te zorgen dat je mond vochtig blijft, is het goed om overdag en in de avond voldoende water te drinken. Zorg dat je een flesje water meeneemt als je weggaat. Drink water op kamertemperatuur en vermijd koude of zeer warme dranken. Ook is het af te raden om koolzuurhoudende en zoete dranken te drinken als je last hebt van een droge mond. Om te zorgen dat je goed kunt kauwen en slikken, is het belangrijk om voor, tijdens en na het eten genoeg water te drinken. Ook roken en het drinken van alcohol kan ervoor zorgen dat je mond droogt wordt: daarnaast verhoogt roken/drinken het risico op tandvleesziekten en mondkanker. Als je mondspoeling gebruikt, kun je het beste kiezen voor een mondspoelmiddel zonder alcohol. Tenslotte raden we af om koffie met cafeïne te drinken: cafeïne kan de mond uitdrogen, dus drink koffie met mate.

Droge mond checklist

Om te achterhalen of je droge mond een medische oorzaak heeft, hebben we de volgende checklist opgesteld:

• Gebruik je dagelijks voorgeschreven medicijnen?
  • Is je tong donkerrood van kleur en voelt je tong branderig aan?
  • Moet je veel water drinken om je mond vochtig te houden?
  • Heb je last van pijnlijke plekken of zweren in je mond?
  • Heb je last van een droge mond na het eten?
  • Is het pijnlijk om te kauwen, te praten of te slikken?
  • Is je tong zo droog als leer?
  • Is je mond plakkerig en stroef als je wakker wordt?
  • Heb je te weinig speeksel in je mond?

Heb je op (meer dan) twee vragen ‘ja’ geantwoord? Dan heb je mogelijk last van een droge mond. Een tandarts kan je helpen om een droge mond te voorkomen en te behandelen: onze tandartspraktijken zijn in Amsterdam, Groningen en Utrecht gevestigd.

Droge mond laten behandelen door de tandarts

Als je last hebt van bovenstaande symptomen, adviseren we om jouw klachten bij een tandarts te melden. Een tandarts kan een droge mond op verschillende manieren behandelen, afhankelijk van jouw situatie. Een droge mond veroorzaakt een groter risico op schimmel- en virusinfecties in de mond. Er zijn veel medicijnen beschikbaar die helpen bij het behandelen van een droge mond en eventuele infecties. Een greep uit de behandelingen zijn topische fluorbehandelingen, behandelingen met schimmeldodend mondwater, fluoride voor thuisgebruik of producten zoals xylitol kauwgom. Om je mondgezondheid goed in de gaten te houden, kan het nodig zijn om vaker röntgenfoto’s te maken.