Waarom roken slecht is voor de mondgezondheid

Roken is slecht voor de gezondheid. Door de schadelijke stoffen die aanwezig zijn in sigaretten kunnen aandoeningen in het hele lichaam ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een verhoogde kans op longkanker en hartfalen. Ook is roken erg slecht voor de mondgezondheid! Wij geven jou een aantal redenen waarom stoppen met roken het beste is wat je mond kan overkomen.

Roken zorgt voor tandvleesproblemen

Het is wetenschappelijk bewezen dat er een verband is tussen roken en tandvleesziekten. Rokers zijn meer vatbaar voor tandvleesziekten en ontwikkelen deze op jongere leeftijd. Rokers hebben namelijk meer tandplak dan niet- rokers. Als het tandplak niet goed verwijderd wordt ontwikkelt het in tandsteen. Tandsteen zorgt voor tandvleesproblemen zoals een tandvleesontsteking. Doordat de bloedvaten door het roken vernauwen, wordt ontstoken tandvlees pas later opgemerkt en hierdoor kan het al doorgedrongen zijn tot in het kaakbot. Dit kan als gevolg hebben dat tanden uitvallen.

Roken heeft een negatief effect op het genezingsproces in de mond

Roken is niet bevorderlijk voor de genezingsprocessen in het algemeen. Zo ook niet in de mond. Als bijvoorbeeld je verstandskiezen getrokken worden zal het langer duren voordat de wonden genezen zijn en hierdoor heb je meer kans op ontstekingen en infecties.

Je tanden verkleuren

Roken is één van de aspecten die zorgen voor verkleuring van de tanden. Ook het drinken van koffie en thee zijn bekende veroorzakers van gele tanden. Echter kun je koffie en thee aanslag veel makkelijker verwijderen dan de aanslag van rook.Je hebt een verhoogde kans op mondkanker

Het is algemeen bekend dat je als roker een verhoogde kans hebt op longkanker. Het is minder bekend dat je ook een verhoogde kans hebt op mondkanker. Vooral de combinatie van roken en alcohol is gevaarlijk, omdat je dan meer risico hebt op afwijkingen van weefsels in de mond, tong en keel waardoor je dus mondkanker kunt krijgen.

Je kunt minder goed ruiken en proeven

Rokers hebben minder reuk – en smaak vermogen. Hierdoor kun je minder genieten van heerlijke smaken en geuren. Daarnaast is roken ook niet echt bevorderlijk voor een frisse lichaamsgeur en draagt het bij aan een slechte adem.

Waarom stoppen met roken?

Als je stopt met roken verbetert je mondgezondheid al snel. Binnen twee tot zes weken is er al een positieve verandering zichtbaar. In combinatie met tandvleesbehandelingen zal de gezondheid van je tandvlees behoorlijk verbeteren en zul je niet zo snel meer tanden verliezen.