Waarom flossen?

Met het tandenpoetsen reinig je de buitenkant van je tanden en kiezen, maar het is ook belangrijk dat je de ruimte tussen je tanden en kiezen reinigt. Hier blijven vaak voedselresten achter en daardoor ontstaat er tandplak met als gevolg ontstoken tandvlees en gaatjes in tanden en kiezen. Aangeraden wordt dan ook om elke dag te flossen. Het kost je misschien net iets meer tijd, maar het geeft ook een extra fris gevoel.

Hoe moet je flossen?

Als je kiezen en tanden heel dicht bij elkaar staan is flossdraad, ook wel tandzijde genoemd, erg geschikt. Deze methode vergt misschien iets meer techniek, maar als je vaak oefent dan word je er vanzelf handig in.

Allereerst neem je voldoende flossdraad, van ongeveer 40 centimeter. Deze wikkel je om de middelvingers totdat je 3 centimeter floss overhoudt tussen beide duimen.

Door de draad gespannen te houden kan je met een zagende beweging op en neer gaan tussen de kiezen en tanden. Beweeg de floss niet te hard tussen de tanden en kiezen, anders kan je tandvleesbeschadigingen krijgen.

Herhaal de zagende bewegingen voor elke zijkant van de tanden en kiezen, dus ook de aangrenzende tand of kies. Bij het flossen van je kiezen is het handig om je wijsvinger te gebruiken om makkelijker de floss te sturen.

Wanneer je flossdraad vies ruikt na het schoonmaken, dan is dat een teken om vaker te flossen tussen je tanden en kiezen. De vieze geur wordt veroorzaakt door afvalproducten van bacteriën en of een ontsteking.

In het begin kan flossen gevoelig zijn en kan het tandvlees gaan bloeden. Echter, als je dagelijks flosst, dan zullen de klachten verdwijnen. Bovenal heb je dan ook een extra fris gevoel!

Wil je meer informatie over hoe je moet flossen? Lees hier meer over flossen.