Mondpiercings, waarom niet?

Een piercing in of rond de mond is erg trendy en wordt dan ook steeds vaker geplaatst. Veel jongeren zetten een piercing om een fashion-statement te maken of gewoon omdat ze het mooi vinden. Als je een mondpiercing hebt weet je waarschijnlijk al dat tandartsen hier niet dol op zijn.

Soorten mondpiercings

Je hebt mondpiercings in verschillende soorten en maten, de ene nog uitbundiger dan de ander. Wij bespreken de meest voorkomende mondpiercings met je:

• Ashley piercing: de piercing zit horizontaal door de onderlip. Als je je mond dicht hebt, zie je slechts één piercingballetje in het midden van de lip.
  • Eskimo piercing: deze wordt verticaal door de onderlip geschoten. Het onderste piercingballetje bevindt zich onder de onderlip en het bovenste piercingballetje bovenop de onderlip.
  • Frowny piercing: de piercing zit door het dunne velletje dat je onderlip met je tandvlees verbindt heen.
  • Smiley piercing: deze wordt door het dunne velletje dat je bovenlip met je tandvlees verbindt geplaatst.
  • Lip piercing: de piercer plaatst deze piercing direct onder je onderlip.
  • Madonna- of Monroe piercing: deze bevindt zich linksboven je bovenlip, als een soort beautymark.
  • Medusa/ Philitrun piercing: de piercing wordt in het kuiltje tussen je neus en bovenlip geplaatst.
  • Tongpiercing: deze piercing wordt door je tong heen geschoten.
  • Tongweb piercing: deze wordt door het velletje die je tong met je kaak verbindt geplaatst.

De risico’s van mondpiercings

Het hebben van een mondpiercing geeft allerlei risico’s waar je niet blij van wordt. Hieronder hebben we de meest voorkomende ‘aandoeningen’ die je kunt krijgen op een rijtje gezet.

Tandvleesproblemen: Het metaal van de piercing kan een slechte invloed hebben op je tandvlees, vooral als deze continue in contact komt met het tandvlees. Hierdoor kan het tandvlees terugtrekken. Dit ziet er niet alleen lelijk uit, maar zorgt er ook voor dat de tandwortel bederft, het tandvlees beschadigd en andere tandvleesaandoeningen.

Tanden en kiezen kunnen beschadigen: Doordat je piercing vaak tegen je tanden en kiezen aantikt, zullen deze sneller gaan slijten of breken. Ook eventuele vullingen en kronen zullen sneller beschadigen.

Infectiegevaar: In elke opening in de huid of weefsel bestaat er een groter risico op infecties. Er leven miljoenen bacteriën je mond, waardoor een infectie rondom de mondpiercing zo is opgelopen.

Bloedingen bij het zetten van een tongpiercing: Als je tongpiercing gezet wordt, dan kunnen de bloedvezels in je tong beschadigd raken. Dit zorgt niet alleen voor forse bloedingen, maar in het ergste geval kan je tong ook nog eens verlamd raken.

Je tong kan opzwellen: Anders dan bijvoorbeeld je oorlel, zijn je mond en lippen constant in beweging. Dit kan het genezingsproces vertragen en tegenwerken. In extreme gevallen word je tong zo dik dat je luchtwegen worden geblokkeerd en je niet meer kunt ademen.

Moeite met eten en woorden uitspreken: Door het hebben van een piercing in je mond, wordt er  overmatig speeksel aangemaakt. Hierdoor kun je problemen krijgen met het uitspreken van woorden. Ook kauwen en slikken zal moeilijker gaan.

Een mondpiercing is schadelijk voor uw tanden

Wij raden een mondpiercing dus af! Je hebt maar één gebit en deze moet je koesteren. Als je onze adviezen in de wind slaat, zorg er dan in ieder geval voor dat je de piercing laat zetten bij een gecertificeerd piercer. Hierdoor zullen de complicaties die horen bij het zetten van een piercing beperkt blijven. Als je meer informatie wilt over de risico’s van mondpiercings, dan kun je contact opnemen met één van de Studentist praktijken.