4 tips om gevoelige tanden te voorkomen

Je drinkt een lekker koel drankje met een paar ijsblokjes erin en neemt vol overgave een flinke slok. Vervolgens schiet er opeens een langzaam opbouwende pijnscheut door je tanden! Klinkt dit bekend? De kans is groot want zo’n 45 procent van de bevolking heeft wel eens last van gevoelige tanden. Hier lees je hoe je gevoelige tanden kunt voorkomen aan de hand van vier handige tips.

1. Speciale tandpasta

Kijk eens naar de speciale tandpasta’s tegen gevoelige tanden die verkrijgbaar zijn. In deze tandpasta’s zijn stoffen toegevoegd die de tandbeenkanaaltjes dichter maken.

Ook kunnen deze stoffen helpen om de zenuwprikkeling in de kanaaltjes te verminderen. Deze zenuwprikkelingen veroorzaken namelijk het pijnlijke gevoel. Je kunt als aanvulling op een speciale tandpasta ook neutraal mondwater gebruiken met 250 ppm fluoride.

2. Zachte tandenborstel

Veel mensen poetsen te hard. Wanneer je te hard poetst, loop je het gevaar dat het tandvlees gaat terugtrekken. Hierdoor kan er een gedeelte ontstaan waarin het tandbeen openligt. Dit kan vervelende pijnprikkels tot gevolg hebben. Gebruik dus een zachte tandenborstel en pas op dat je niet te veel kracht uitoefent bij het tanden poetsen.

3. Het voedingspatroon

Zure voedingsmiddelen hebben een negatieve werking op het tandbeen. Vooral de combinatie van zuur met de schurende werking van poetsen is een absolute boosdoener voor je tanden. Het is zelfs een van de belangrijkste factoren voor het ontstaan van gevoelige tanden.

Probeer het gebruik van zure voedingsmiddelen dus tot het minimum te beperken. Als je dan toch zure voedingsmiddelen gaat consumeren, zorg er dan in ieder geval voor dat je het zuur neutraliseert met water of melk.

4. Poetsen op het juiste moment

Ook het moment van poetsen kan invloed hebben op het ontstaan van gevoelige tanden. Vaak zijn je tanden namelijk bedekt met een smeerlaag waardoor blootliggende oppervlaktes van het tandbeen bedekt blijven. Wanneer je echter vlak na het eten je tanden gaat poetsen, is de kans groot dat je deze smeerlaag wegpoetst.

Na het eten van zure voedingsmiddelen is dit effect zelfs nog groter. Poets je tanden dus pas een uur na het eten of drinken. Ook in de ochtend. Het is dus beter om je tanden voor het ontbijt te poetsen dan erna als je niet genoeg tijd hebt.

Wanneer je bovenstaande tips opvolgt, is de kans groot dat problemen met gevoelige tanden een stuk minder worden of beter nog, zelfs voorkomen kunnen worden.