Online je afspraken maken
Voor spoed direct beschikbaar

Zwangerschap en gebit

Zwanger naar de tandarts

Wanneer je zwanger bent, kun je door hormoonschommelingen meer last krijgen van gebitsproblemen. Het is daarom belangrijk om tijdens je zwangerschap naar de tandarts te blijven gaan. Geef altijd aan dat je zwanger bent. De meeste behandelingen kunnen we gewoon uitvoeren, maar sommige behandelingen zal de tandarts vanwege een verhoogd risico uitstellen tot na de zwangerschap. Op zoek naar een tandarts bij jou in de buurt? Studentist heeft vestigingen in AmsterdamGroningen en Utrecht. Maak eenvoudig online een afspraak. Onze tandartsen voorzien je graag van handige tips over hoe je je gebit het beste kunt verzorgen tijdens je zwangerschap.

Direct inschrijven of maak een afspraak

Veelvoorkomende gebitsproblemen tijdens de zwangerschap

Gelukkig gaat het spreekwoord ‘ieder kind kost een tand’ niet op. Wel ben je tijdens je zwangerschap extra gevoelig voor andere gebitsproblemen, zoals ontstoken tandvlees en gaatjes.

Tandvleesontsteking

Het meestvoorkomende gebitsprobleem tijdens zwangerschap is tandvleesontsteking. Ontstoken tandvlees veroorzaakt zelden pijn. De ontsteking is daarom niet altijd direct op te merken. Het is verstandig om regelmatig naar de tandarts te gaan om ontstoken tandvlees op tijd te herkennen en te behandelen. Zo voorkom je dat de klachten verergeren en dat er complexe behandelingen nodig zijn. Je kunt een tandvleesontsteking herkennen aan:

• Rood en opgezwollen tandvlees
  • Bloedend tandvlees tijdens het poetsen of eten
  • Loszittende tanden en kiezen

Gaatjes

In de eerste weken van je zwangerschap kun je last hebben van misselijkheid. Bij misselijkheid zijn we sneller geneigd om kleinere porties verspreid over de dag te eten. Deze kleine hapjes gedurende de dag zorgen er echter voor dat het tandglazuur niet genoeg tijd krijgt om te herstellen. Hierdoor neemt de kans op gaatjes toe. Ook leidt misselijkheid tijdens de zwangerschap vaak tot overgeven. Na het overgeven ben je geneigd om direct je tanden te poetsen. Toch is het verstandig om daar even mee te wachten. Het maagzuur maakt je glazuur namelijk kwetsbaar. Wanneer je direct na het overgeven je tanden poetst, is de kans groter dat je het tandglazuur wegpoetst. In plaats daarvan kun je je mond goed spoelen met water of een fluoride mondspoelmiddel.

‘Tijdens mijn zwangerschap ervaarde ik vervelende symptomen als bloedend en gezwollen tandvlees. De mondhygiënist van Studentist heeft mij handige tips gegeven over het behandelen en voorkomen van ontstoken tandvlees.’
Myrthe, Utrecht.

Hoe hou je je mond gezond tijdens je zwangerschap?

Persoonlijk advies over je gebit

Omdat je tijdens de zwangerschap een verhoogd risico hebt op gebitsproblemen én deze problemen niet altijd zichtbaar zijn, is het verstandig om regelmatig een bezoekje te brengen aan de tandarts. De tandartsen en mondhygiënisten van Studentist voeren een grondig gebitsonderzoek uit, stellen eventuele gebitsproblemen vast en voorzien je graag van persoonlijk advies over je gebit tijdens de zwangerschap. Maak online een afspraak.

Tandarts Amsterdam Centrum - Laura Jacobs Studentist
Tandarts Mevr. L. Jacobs-Verburgt, MSc.

Tandarts Amsterdam Centrum - Kim ten Bohmer Studentist
Tandarts Mevr. K.L. ten Böhmer, MSc
Amsterdam, Roeterseiland Campus & Utrecht

Geregistreerd Mondhygiënist A. Naveed, BaH.

Tandarts Mevr. J. Kindt, Msc
Amsterdam Centrum & Utrecht

Geregistreerd Mondhygiënist Mevr. L. Ouallil, BSc.

Tandartsassistente Mevr. E. M. Arrias

Tandarts Mevr. M.F. Wilschut, MSc

Tandarts Mevr. V.M.J. Masthoff, MSc

Tandartsassistente Mevr. P.C. Vet

Geregeistreerd Mondhygiënist Mevr. S. Koekkoek

Balie-assistente Mevr. J. A. Locher

Stagiare Tandarts-assistente Mevr. R. Moussavi

Stagiair Tandarts-assistente Mevr. V. Kuttor

Tandarts-assistent Mevr. V. Nehometianova

Student Mondzorgkunde Dhr. N. N. van Praag
Utrecht

Tandarts Dhr. M. C. van den Born Msc.

Geregistreerd Mondhygiënist Mevr. K. M. Suttle BSc

Student Mondzorgkunde Mevr. R. Spreij
Utrecht & Roeterseiland Campus

Maak kennis met ons team mondhygiënisten

Ontmoet hier ons deskundige team

Online een afspraak maken bij Studentist

Wil je graag je gebit laten controleren tijdens je zwangerschap? Maak direct een afspraak bij Studentist. We zijn te vinden in Amsterdam, Utrecht en Groningen. Klik hieronder op de vestiging bij jou in de buurt. Voor meer informatie kun je gerust contact opnemen met een van onze tandartspraktijken. Ben je nog niet ingeschreven bij Studentist? Geen probleem! Door een eerste afspraak in te plannen, schrijf je je automatisch in. In de tandartspraktijk hebben we enkel je collegekaart of bewijs van inschrijving nodig om de registratie compleet te maken.