fbpx

Wij maken gebruik van cookies voor een goede werking van de website, het maken van online afspraken en om (anoniem) inzicht te krijgen hoe bezoekers de website gebruiken. 

Verstandig snoepen: kan dat? - Studentist

Nederlanders eten steeds gezonder. Zo zijn we meer fruit gaan eten en slaan we suikerhoudende drankjes steeds vaker af. Het is dan ook niet gek dat we ons de vraag stellen: is verstandig snoepen eigenlijk wel mogelijk? Zo ja, hoe doe je dat dan?

Maakt het voor mijn gebit uit welk tussendoortje ik neem?

In vrijwel al ons eten en drinken zitten suikers en zetmeel. Deze stoffen worden door de bacteriën in tandplak omgezet in zuren. Deze zuren tasten het tandglazuur aan, waardoor er gaatjes ontstaan. Snoep bevat een hoge concentratie aan suiker, maar ook voedingsmiddelen zoals fruit zijn van nature rijk aan suiker. Wanneer je deze voedingsmiddelen vaak eet, loop je dus een groter risico op gaatjes in je tanden en kiezen. Dit betekent echter niet dat je nooit meer mag snoepen of geen fruit meer mag eten. Fruit is immers gezond en draagt bij aan een gevarieerd voedingspatroon. Bovendien eet je een stuk fruit meestal in één keer op. Het aantal eetmomenten per dag is een belangrijkere factor voor het ontstaan van gaatjes dan de keuze van het tussendoortje.

Snoepjes tegen een slechte adem

Snoepjes worden ook vaak gebruikt om een slechte adem te bestrijden. Een slechte adem, ook wel halitose genoemd, krijg je echter niet weg met frisse snoepjes, kauwgom of mondspray. Om halitose te bestrijden, is het noodzakelijk om erachter te komen wat de oorzaak ervan is. Heb je last van een slechte adem en wil je graag weten waardoor dit komt? Maak dan een afspraak bij Studentist. Onze tandartsen en mondhygiënisten controleren je gebit en voorzien je van persoonlijk advies.

Conclusie: beperk het aantal eetmomenten

Af en toe snoepen is prima. Belangrijker is dat je erop let hoe vaak je het doet. We adviseren om eet- en drinkmomenten te beperken tot zeven keer per dag. De suikers uit voedsel worden in de mond namelijk omgezet in zuren. Wanneer je de hele dag door eet, krijgt het tandglazuur niet genoeg tijd om te herstellen.

Tips voor een goede mondhygiëne

Naast het beperken van het aantal eet- en drinkmomenten tot zeven keer per dag, zijn er andere dingen die je kunt doen om je mondhygiëne op peil te houden:

  • Poets je tanden tweemaal per dag, twee minuten lang.
  • Gebruik een zachte tandenborstel.
  • Maak de ruimten tussen je tanden en kiezen schoon met ragers of tandenstokers.
  • Wacht minimaal een uur met tandenpoetsen na het eten van zure voedingsmiddelen.
  • Ga elke zes maanden naar de tandarts voor een periodieke controle.

Advies van onze mondhygiënisten

Wil je meer informatie over verstandig snoepen of ben je benieuwd naar de staat van je gebit? Maak een afspraak bij de mondhygiëniste in jouw studiestad. Onze mondhygiënisten controleren je gebit, voorzien je van persoonlijk advies op maat en reinigen je gebit grondig. Neem voor vragen gerust contact op met een van onze tandartspraktijken. We staan je graag te woord. Kom je voor het eerst bij Studentist? Vergeet dan niet om een bewijs van inschrijving of je collegekaart mee te nemen. Deze mogen van een hbo-instelling of universiteit zijn.

Nieuwe Doelenstraat 1A

1012 CP Amsterdam

020 751 0839

Afspraak maken

Keistraat 4

3512 HV Utrecht

030 751 0106

Afspraak maken

Visserstraat 34

9712 CW Groningen

050 752 1911

Afspraak maken