Online je afspraak maken
Praktijken in het centrum van je studentenstad
Deskundig team
Voor spoed direct terecht

Bloedend tandvlees

Is mijn tandvlees ontstoken?

Bij bloedend tandvlees heb je waarschijnlijk ongezond tandvlees. Ook kan het ontstoken zijn. Ontstoken tandvlees is opgezwollen en roodgekleurd. Heb jij last van bloedend tandvlees na het tandenpoetsen? Dan heb je waarschijnlijk een ontsteking. Gelukkig kan de tandarts of mondhygiënist de ontsteking in het beginstadium eenvoudig behandelen.

Direct inschrijven of maak een afspraak

Oorzaken

Bloedend tandvlees ontstaat vaak door onvoldoende mondverzorging. Hierdoor ontstaat tandplak – ook wel tandplaque – op de tanden en kiezen. Als je niet regelmatig poetst, zullen de bacteriën in de tandplak zorgen voor een ontsteking. Tussen het tandvlees en de tand ontstaan rode plekken en als je het tandvlees aanraakt, kan het gaan bloeden. In het beginstadium noemt men een tandvleesontsteking ook wel gingivitis. In deze fase is bloedend tandvlees nog makkelijk te behandelen. Als de ontsteking vergevorderd is, kan het kaakbot aangetast worden en gaan tanden losstaan. Uiteindelijk zullen de tanden en kiezen uitvallen. Bloedend tandvlees kan ook ontstaan door:

• Een tekort aan vitamine B, C of D: hierdoor is tandvlees kwetsbaarder voor ontstekingen
  • Roken: roken is slecht voor je tandvlees waardoor tandvlees sneller ontstoken raakt
  • Een uitgedroogde mond of xerostomie
  • Syndroom van Sjögren
  • Dunnere slijmvliezen bij zwangerschap of de overgang
  • Tandpasta met alcohol of sodium lauryl sulfaat

Hoe zie ik of mijn tandvlees gezond is?

Gezond tandvlees is roze van kleur. Het is belangrijk dat je tandvlees gezond is, omdat het zorgt voor de bescherming van de wortels van je tanden en kiezen. Als je het tandvlees van dichtbij bekijkt, heeft het een mooie boogvorm en een lichtroze rand.

Hoe kan ik bloedend tandvlees voorkomen?

Een goede mondverzorging is essentieel als je bloedend tandvlees wilt voorkomen. Zo houd je je mond gezond:

• Gebruik een zachte tandenborstel en poets minimaal twee keer per dag jouw tanden en kiezen. Poets je tanden in ieder geval twee minuten en vergeet niet om de ruimtes tussen tand en kies mee te nemen bij het tandenpoetsen.
  • Gebruik een tandpasta met fluoride: fluoridetandpasta maakt je glazuur harder, waardoor je minder snel last hebt van gaatjes, tanderosie en ontstekingen.
  • Gebruik iedere dag een tandenstoker of ragers zodat je de plekken bereikt waar je tandenborstel niet kan komen.
  • Drink tot een uur na het tandenpoetsen geen zuurhoudende dranken. Zuren in eten of drinken maken het tandglazuur zacht waardoor je het eenvoudiger wegpoetst.
  • Door suikervrije kauwgom te kauwen activeer je jouw speeksel. Speeksel is belangrijk voor het wegspoelen van bacteriën en het neutraliseren van zuren. Ook remt speeksel de groei van schimmels en bacteriën.
  • Bezoek regelmatig een tandarts om tandvleesaandoeningen in een vroeg stadium te verhelpen.

Wat te doen bij bloedend tandvlees?

Als je bloedend tandvlees niet behandelt, zal de ontsteking doorzetten naar het kaakbot en de rest van je mond. Je krijgt last van terugtrekkend tandvlees: er gaat steeds meer ruimte ontstaan tussen je tanden en het omliggende tandvlees. Op deze plekken kan weer nieuwe tandplak ontstaan.

Allereerst is het belangrijk om 2 tot 3 keer per dag je tanden te poetsen en alle tandplak te verwijderen. Gebruik hiervoor ragers en tandenstokers, zodat je tandplak ook op slecht te bereiken plekken kunt verwijderen. Om bloedend tandvlees te verhelpen, is het noodzakelijk om de ontsteking te stoppen en het tandvlees gezond te maken. Door een goede mondverzorging haal je tandplak weg, zodat je tandvlees de ruimte krijgt om te genezen. Behandel bloedend tandvlees zo snel mogelijk. Als de ontsteking te ver is gevorderd, kan het kaakbot onherstelbaar beschadigd raken. In deze fase – ook wel parodontitis genoemd – zul je meer pijn ervaren en krijg je last van terugtrekkend tandvlees.

Last van bloedend tandvlees?

Bezoek de tandarts zo snel mogelijk als je last hebt van bloedend tandvlees. In de beginfase is bloedend tandvlees namelijk eenvoudig te behandelen. Studentist is gevestigd in Utrecht, Amsterdam en Groningen.