Online je afspraken maken
Praktijken in hartje centrum
Voor spoed direct beschikbaar

Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling, oftewel een zenuwbehandeling, is een methode waarbij we ontstoken wortels van je gebit behandelen. In deze wortels zitten kanalen die gevuld zijn met bindweefsel, zenuwvezels en bloedvaatjes. Als dit weefsel ontstoken is, schrijft de tandarts een wortelkanaalbehandeling voor. We maken een vervolgafspraak met je om de volledig pijnloze behandeling uit te voeren. Tijdens de wortelkanaalbehandeling verwijderen we nauwkeurig al het ontstoken weefsel en plaatsen we een vulling in je tand of kies.

Direct inschrijven of schrijf je direct in

Waarom een wortelkanaalbehandeling?

Het wortelkanaal wordt ook wel de ‘pulpa’ genoemd. Door verschillende oorzaken kan deze pulpa gaan ontsteken. Zo’n ontsteking herstelt niet uit zichzelf en vormt een gevaar voor jouw tanden, kiezen en je kaakbot. Daarom is het belangrijk om de ontsteking snel te behandelen met een wortelkanaalbehandeling. Deze behandeling verwijdert de bacteriën uit het wortelkanaal en zorgt ervoor dat deze niet opnieuw binnendringen. Met een wortelkanaalbehandeling voorkomen we verdere ontstekingen.

Tandbederf is de meest voorkomende oorzaak van een ontsteking. Dit ontstaat onder andere door:

• Slechte mondverzorging
  • Diepe gaatjes
  • Lekkende vullingen
  • Beschadigingen aan tanden of kiezen

Ik zag enorm op tegen de wortelkanaalbehandeling, maar ik wilde wel graag van mijn kiespijn af. Achteraf viel de behandeling hartstikke mee! Ik heb niks gevoeld en tijdens de hele behandeling werd alles goed uitgelegd door de tandarts.’ Yara uit Amsterdam

‘De wortelkanaalbehandeling bij Studentist is mij ontzettend meegevallen. Ik wilde er het liefst na een afspraak vanaf zijn, maar op aanraden van de tandarts heb ik gekozen voor twee behandelingen. Ik heb tijdens beide afspraken geen pijn gehad en ik kan eindelijk weer een ijsje eten zonder pijn.’ Miranda uit Utrecht

Symptomen ontstoken tand of kies

Er zijn verschillende symptomen die wijzen op een ontstoken tand of kies. Een aantal voorbeelden zijn:

• Hevige, kloppende pijn
  • Gevoeligheid voor warmte en kou
  • Dikke wang

Raadpleeg bij deze symptomen altijd jouw tandarts. Het is goed mogelijk dat je een wortelkanaalbehandeling nodig hebt. Bij de praktijken van Studentist helpen we je op een deskundige, pijnloze manier van de klachten af. Neem voor meer informatie of het maken van een afspraak contact op met onze praktijken.

Tandarts Amsterdam Centrum - Laura Jacobs Studentist
Tandarts Mevr. L. Jacobs-Verburgt, MSc.

Tandarts Amsterdam Centrum - Kim ten Bohmer Studentist
Tandarts Mevr. K.L. ten Böhmer, MSc
Amsterdam, Roeterseiland Campus & Utrecht

Geregistreerd Mondhygiënist A. Naveed, BaH.

Tandarts Mevr. J. Kindt, Msc
Amsterdam Centrum & Utrecht

Geregistreerd Mondhygiënist Mevr. L. Ouallil, BSc.

Tandartsassistente Mevr. E. M. Arrias

Tandarts Mevr. M.F. Wilschut, MSc

Tandarts Mevr. V.M.J. Masthoff, MSc

Tandartsassistente Mevr. P.C. Vet

Geregeistreerd Mondhygiënist Mevr. S. Koekkoek

Balie-assistente Mevr. J. A. Locher

Stagiare Tandarts-assistente Mevr. R. Moussavi

Stagiair Tandarts-assistente Mevr. V. Kuttor

Tandarts-assistent Mevr. V. Nehometianova

Student Mondzorgkunde Dhr. N. N. van Praag
Utrecht

Tandarts Dhr. M. C. van den Born Msc.

Geregistreerd Mondhygiënist Mevr. K. M. Suttle BSc

Student Mondzorgkunde Mevr. R. Spreij
Utrecht & Roeterseiland Campus

Ons tandheelkundige team staat graag voor je klaar

Ontmoet hier ons gehele team

Een pijnloze behandeling

We maken eerst een röntgenfoto van je gebit om te zien hoe de wortels lopen. Je krijgt bij een wortelkanaalbehandeling een (plaatselijke) verdoving waardoor de behandeling voor jou pijnloos is. Heb je tijdens de behandeling wel pijn? Geef dat dan bij ons aan en we passen de verdoving dusdanig aan dat je daarna niets meer voelt.

Een wortelkanaalbehandeling bestaat uit een aantal stappen. Afhankelijk van de situatie, verspreiden we de stappen over meerdere bezoeken om de behandeling voor jou zo comfortabel mogelijk te maken. We raden je wel aan om de behandelde tand of kies zo min mogelijk te belasten tussen de afspraken.

1e afspraak

De tandarts maakt een opening in de tand om met draaiende bewegingen het ontstoken weefsel te verwijderen. Dit gebeurt op een veilige en precieze manier zodat al het weefsel verwijderd wordt. Daarna reinigen we de wortelkanalen, vijlen we deze en bereiden de kanalen voor op de vulling.

Als de behandeling bestaat uit één afspraak, krijg je direct de permanente vulling. Wanneer er een tweede afspraak staat, plaatst de tandarts eerst een tijdelijke vulling.

2e afspraak

Bij de tweede afspraak verwijdert de tandarts de tijdelijke vulling en vervangt deze door de permanente vulling. Deze blijvende vulling bestaat uit cement dat goed te verdragen is voor het menselijk lichaam. In dit cement schuiven we een stift die het cement goed tegen de kanaalwand drukt. Hiermee zorgen we ervoor dat het wortelkanaal goed en stabiel afgesloten is.

Nadat het wortelkanaal aan alle kanten goed is afgesloten, krijgt deze de gelegenheid om te genezen.

Als de wortelkanaalbehandeling helemaal is afgerond, kun je jouw tand of kies weer gewoon belasten. Wees wel voorzichtig met kauwen zodat je went aan de nieuwe vorm van het behandelde gebied

Nazorg na een wortelkanaalbehandeling

Het duurt enkele uren voordat de verdoving uitgewerkt is. Tot dit het geval is, moet je oppassen met warm eten en warme dranken. Pas daarnaast op voor het bijten op je verdoofde wang, tong of lip.

Als de verdoving uitgewerkt is, kan de behandelde tand of kies nog een dag of vier gevoelig zijn. Lichte napijn is goed te onderdrukken met pijnstillers als paracetamol en ibuprofen. In een enkel geval heeft de patiënt veel pijn of ontstaat er een zwelling. Als dit het geval is, raden we je aan om contact met ons op te nemen.

Risico’s van een wortelkanaalbehandeling

De kans op complicaties bij een wortelkanaalbehandeling is zeer klein. Omdat het een medische ingreep is, zijn er wel risico’s om rekening mee te houden. Tijdens het vijlen van het wortelkanaal kan er een vijltje achterblijven of zo’n vijltje perforeert per ongeluk de wortel. De tandartsen van Studentist gaan altijd nauwkeurig en veilig te werk om eventuele complicaties zo veel mogelijk te verkleinen.

De kosten van de behandeling

De tarieven voor behandelingen bij de tandarts zijn landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. Bekijk op onze informatiepagina wat de tarieven voor een wortelkanaalbehandeling zijn.

Een basisverzekering vergoedt niet de kosten van een wortelkanaalbehandeling. Je kunt hiervoor een aanvullende tandartsverzekering afsluiten. Het verschilt per verzekering of je de hele behandeling vergoed krijgt of dat je een percentage zelf moet betalen. Informeer hiervoor bij jouw zorgverzekeraar.

Een wortelkanaalbehandeling voorkomen

Een wortelkanaalbehandeling is vrijwel altijd noodzakelijk wanneer je last hebt van tandbederf. Dit is zo veel mogelijk te voorkomen door een goede mondhygiëne en door je gebit regelmatig te laten controleren. Verzorg daarom zelf goed je gebit door tweemaal daags te poetsen en te flossen/stoken. Breng daarnaast ieder half jaar een bezoek aan jouw tandarts voor een periodieke controle. Tijdens deze controles kijkt de tandarts je gebit goed na en kan hij eventuele ontstekingen tijdig signaleren.

Afspraak maken bij Studentist

Heb je last van de symptomen die op deze pagina beschreven staan? Maak dan een afspraak bij een van onze praktijken zodat we de oorzaak van de klachten kunnen achterhalen. Misschien heb je een ontsteking en kunnen we met onze pijnloze wortelkanaalbehandeling de ontsteking verhelpen.

Ook wanneer je van een andere tandarts te horen hebt gekregen dat je een wortelkanaalbehandeling nodig hebt, kun je bij Studentist terecht voor een second opinion. We bekijken je gebit nauwkeurig en adviseren je over de beste behandelmethode. Maak online een afspraak bij de praktijk van jouw keuze.