De laagste tarieven
Praktijken in hartje centrum
Voor spoed direct beschikbaar

Kiespijn

Het is een veel voorkomende pijnklacht: kiespijn. Kiespijn of tandpijn kan diverse oorzaken hebben, van een tandvleesontsteking tot een kapotte vulling. Wij lichten de verschillende oorzaken van kiespijn uit, maar vertellen je ook hoe jij kiespijn kunt voorkomen.Heb jij last van tand- of kiespijn? Maak online een afspraak bij de tandartspraktijk in jouw studiestad. Ook wanneer je nog geen patiënt bij Studentist bent, kun je bij ons terecht. Vergeet wanneer je voor de eerste keer langskomt niet om je inschrijvingsbewijs of collegekaart van je onderwijsinstelling mee te nemen. Dit kan een hbo-instelling of universiteit zijn.

Afspraak maken of schrijf je direct in

De oorzaak van kiespijn

Kiespijn kan diverse oorzaken hebben en komt in verschillende varianten voor. Zo kun je continu een zeurende pijn in je mond hebben of pijn die alleen naar voren komt wanneer je koude of warme etenswaren nuttigt. Maar hoe ontstaat kiespijn?

Abces

Een abces is een ontsteking in de mond. Je kunt een abces herkennen aan pijn bij het kauwen of pijn wanneer je op de aangetaste tand duwt. Daarnaast kan het voorkomen dat je wang en hals opzwellen. Weet je niet goed waar de ontsteking zit? De tandarts kan met behulp van zijn instrumenten of een röntgenfoto achterhalen om welk gebitselement het gaat.

Tanderosie

Tanderosie is een ernstig probleem waarbij het tandglazuur wegslijt door zuren. Dit kan komen door zuren vanuit het lichaam en zuren van buiten het lichaam. Patiënten die kampen met een eetstoornis zoals boulimia kunnen bijvoorbeeld last hebben van tanderosie. Ook wanneer je vaak zure voeding nuttigt zoals frisdrank of zure vruchten is de kans op tanderosie groot. Door het wegslijtende glazuur wordt de kans op kiespijn groter.

Blootliggende tandhalzen

Bij een tandvleesontsteking, te hard poetsen of een verkeerde manier van poetsen kunnen de tandhalzen bloot komen te liggen. Wanneer je koude of warme voedingsmiddelen consumeert, kunnen de blootliggende tandhalzen pijn gaan doen. Deze pijn staat ook wel bekend als tand- of kiespijn.

Gaatjes

Het is een van de bekendste oorzaken van kiespijn: cariës. Gaatjes ontstaan wanneer er tandplak op de tanden aanwezig is. Door veel ongezonde voeding en (fris)dranken te nuttigen, wordt de kans op cariës groter. Naast het eten van schadelijke voedingsmiddelen heeft ook het aantal keren dat je op een dag eet en drinkt invloed op gaatjes.

Ontsteking in de wortel

Een ontsteking in de wortel van je tand of kies kan ontstaan door tandbederf, een lekkende vulling of door bijvoorbeeld een val. Tijdens het vullen van een gaatje of bij het maken van een foto tijdens de periodieke controle kan de tandarts de ontsteking ontdekken.

Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees is vaak gezwollen en is te herkennen aan de rode kleur. Daarnaast bloedt ontstoken tandvlees meestal en is het pijnlijk. Het eerste stadium van ontstoken tandvlees wordt gingivitis genoemd. Een verder gevorderd stadium noemen we parodontitis.

Hoe gaat een behandeling tegen kiespijn in zijn werk?

De behandeling van jouw tand- of kiespijn hangt af van de oorzaak. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van koude en/of warme dranken kan de oorzaak van jouw kiespijn een gaatje zijn. Door het gaatje te vullen komen de koude en warme stromen niet meer direct bij de zenuw, waardoor de pijnprikkels ophouden.

Voordat jouw kiespijn wordt behandeld legt de tandarts je eerst de oorzaak uit. Vervolgens bepaal jij zelf wanneer je de behandeling tegen kiespijn wilt laten uitvoeren. Hierbij krijg je altijd de keuze om de behandeling uit te laten voeren onder verdoving.

Hoe kun je kiespijn voorkomen?

Kiespijn is niet altijd te voorkomen, maar een goede mondhygiëne verkleint de kans op tand- en kiespijn. Wij hebben een aantal tips voor je verzameld voor een goede mondgezondheid.

Gebruik een zachte borstelkop

Om je tandvlees te beschermen raden we je aan om gebruik te maken van een tandenborstel met een zachte borstelkop. Voor een optimaal resultaat hoef je niet hard te poetsen. Het is echter wel belangrijk om alle tanden bij langs te gaan. Vergeet niet om je tandenborstel te vervangen wanneer de haren uit elkaar staan.

Fluoridetandpasta

Er zijn oneindig veel verschillende soorten tandpasta’s op de markt. Om ervoor te zorgen dat jouw tanden en kiezen sterker worden, is het belangrijk dat de tandpasta fluoride bevat. Daarnaast voorkom je met fluoride de kans op gaatjes. Fluoride is namelijk een natuurlijke stof die zich concentreert in de botten. De stof zorgt ervoor dat het tandglazuur op de melktanden en volwassen tanden verhardt.

Poets je tanden twee keer per dag

Het beste poetsresultaat behaal je door twee keer per dag je tanden te poetsen. Hiermee verwijder je tandplak, bacteriën en voedselresten.

Vermijd zure voeding

De zuren van bijvoorbeeld vruchtensappen zijn slecht voor het gebit. De zuren zorgen ervoor dat het tandglazuur tijdelijk week wordt, waardoor de tanden sneller beschadigen. Cola en energiedrankjes worden sneller geneutraliseerd, maar leiden eerder tot gaatjes omdat deze meer suikers bevatten. Water, thee en melk zijn goede dranken als het gaat om het gebit. Daarnaast is het belangrijk om maximaal zeven keer per dag te eten. Ook frisdranken en sappen worden tot deze ‘eet’-momenten gerekend, omdat ze het tandglazuur aantasten. Het gebit heeft tijd nodig om te herstellen.

Maak een afspraak om jouw kiespijn te behandelen

Wil je jouw kiespijn of tandpijn laten behandelen? Bel het telefoonnummer van Studentist in jouw studiestad of stuur een e-mail. Wanneer je nog geen patiënt bent bij Studentist dien je bij de eerste behandeling je inschrijvingsbewijs of collegekaart van je onderwijsinstelling mee nemen. Dit kan een hbo-instelling of universiteit zijn.